čtvrtek 15. března 2012

Umí Vodafone opravdu naslouchat?

Pokud jste zákazníci Vodafonu, nejspíš jste zaregistrovali hned z kraje týdne velkou diskusi okolo FUP limitů nových datových tarifů, i když diskuse asi není to správné slovo. Na operátora se snesla velká vlna kritiky za zamýšlené vypínání datových služeb při dosažení FUP (namísto dosavadního zpomalování služby), i když jsem si neodpustil jeden trochu rýpavý tweet ani já, můj týden se spojil s Vodafonem naprosto jinak. Byl jsem totiž pozván na testování jejich nové aplikace pro chytré telefony, která by měla být již brzy zdarma dostupná pro všechny zákazníky a zákaznice.

Byl jsem osloven prostřednictvím direct message na twitteru již cca před měsícem, prvního testování (zaměřeného na novou podobu internetové samoobsluhy) jsem se však zúčastnit nemohl (dobrovolně jsem totiž dovolil svému zubaři ukojit své sadistické choutky na mém chrupu, svoji účast jsem proto nakonec zrušil). Mile mě proto potěšilo druhé pozvání, už jen proto, že se z mojí strany nejednalo pouze o planou výmluvu, zamýšlená aplikace mě skutečně zajímala: svého času jsem totiž společně s @ni_s_ a @FiSHuGe jako multimediální projekt také "designoval" aplikaci pro chytré telefony (viz nesestříhaný záznam živého dema naší záverečné prezentace ArtMap - prezentace návrhu iPhone aplikace), chtěl jsem proto vědět, jak to vypadá, když se do toho pustí profíci.

S lítostí musím konstatovat, že jsem zklamaný, ne snad ze samotné aplikace, té není moc co vyčíst (podrobně si o ní můžete přečíst např. v článku Vodafone připravuje aplikaci pro iPhone a Android k ovládání Samoobsluhy, který sepsal jiný účastník úterního podvečerního setkání), ale ze samotného setkání. Marně jsem přemýšlel, jak bych jej popsal, bylo to něco mezi focus group a individuálním testováním. Na všech organizátorech, kterých nebylo málo (šest oproti devíti zpovídaným), tedy s vyjímkou slečny, která nás na recepci vyzvedla se slovy: "Vy jdete na to testování sociálních sítí," byl u všech patrný zájem o danou problematiku, ale to je prostě málo.

Jistě zde snaha o strukturování setkání byla, ale bohužel nadšení otce myšlenky (rozuměj vrchního programátora Petra Součka), ani úst twitterového účtu @Vodafone_CZ, Jany Hákové, nedokázalo zakrýt jeho ne příliš dobrou připravenost: nechápejte mě špatně, občerstvení bylo k dispozici, projektor promítal, všichni se usmívali, ale třeba distribuce odkazu na stažení aplikace bylo prostě komická. Stejně tak uspořádání místnosti bylo velmi špatné a bránilo vzniku diskuse, což považuji za naprosto příznačné. Jako kdyby tato firma, která na neformálnosti a otevřenosti staví svoji image, tak nějak poslední dobou ztrácela dech.

Věřím, že mi Jana i Petr prominou, že jsem se posledních třicet minut už nezapojoval a pročítal si nové emaily, ale po dvou hodinách této improvizované fokusky na konci dlouhého pracovního dne jsem již jaksi neměl sílu bojovat ve skupině o slovo. Věřím, že tento můj feedback přijmete bez zášti a snad se vám díky němu podaří se na příští setkání připravit lépe.

Na úplný závěr si dovolím ještě poznámku ke kauze okolo FUP limitů, kterou jsem zmínil v úvodu. Do tváří organizátorů bylo jasně vepsáno, že se nejednalo pouze o pokus zvýšit buzz kolem značky a zdarma ji zpropagovat. Každá i jen letmá zmínka pro ně byla jako bodnutí ostrým trnem (a křečovité pokusy převést situaci ve vtip to jen dokládají). Směle si tím dovoluji rozptýlit pochybnosti o reálnosti úmyslu, které někteří vyjádřili poté, co Vodafone na základě tlaku veřejnosti od svých plánů ustoupil.

Posted from my iPad.

Žádné komentáře:

Okomentovat